Bősárkány
A gyékény hazája
Magyarország északnyugati részén, Csornától
északra 9, Mosonmagyaróvártól délre 28 km-re
helyezkedik el; megközelíthető mindkét város felől a 86-os főútvonalon.
Vonattal a Hegyeshalom–Csorna–Szombathely-vasútvonalon.
Vonattal a Hegyeshalom–Csorna–Szombathely-vasútvonalon.
Bősárkány neve 1222-ben tűnik fel először írásban egy, a szomszédos Maglócát
eladományozó oklevélben „villa Sarkan” alakban.
Csak a XVIII. század elején jelent meg a Bő-, illetve Beő- előtag.
A falu neve a „sárkány” köznévből keletkezett személynévből vagy földrajzi névből származhat. Az előbbi mellett az szól, hogy az országban több falu is viseli ezt a nevet.
Az utóbbira a Pesty Frigyes által lejegyzett szájhagyomány alapján gondolhatunk: az ún. „Sárkány-dombon” megtelepedő halászok adták nevét.
A belső viszálykodások után megjelenik a környéken is az új külső ellenség,
a török. 1529-ben
a Bécs ellen vonuló török sereg feldúlja a Rábaköz falvait is. A Hanság menti
falvak népe a mocsárvilág szigeteire menekülhetett előlük.Csak a XVIII. század elején jelent meg a Bő-, illetve Beő- előtag.
A falu neve a „sárkány” köznévből keletkezett személynévből vagy földrajzi névből származhat. Az előbbi mellett az szól, hogy az országban több falu is viseli ezt a nevet.
Az utóbbira a Pesty Frigyes által lejegyzett szájhagyomány alapján gondolhatunk: az ún. „Sárkány-dombon” megtelepedő halászok adták nevét.
1535-ben az utolsó Kanizsayt, Orsolyát feleségül vette Nádasdy Tamás. Ezzel a hatalmas Kanizsay-birtokok – köztük Bősárkány is – a Nádasdyakra szálltak.
A XVII. században a népesség már 202 fő volt, de templom még
nem volt a faluban, hanem a pap, aki Barbacsról jött, egy jobbágyházban mondta
a misét. Bősárkány ugyanis ekkor még Barbacs
fíliája
volt.
1733-ban aztán már állt egy kis vályogtemplom a földesúr és
a hívek adományaiból.
Újabb fordulópontot az 1848–49-es forradalom és
szabadságharc hozott Bősárkány életébe.
A lakosság és a szabadcsapatok további ellenséges
magatartásán feldühödött Franz von
Schlik császári tábornok bosszúból felgyújtatta a falut.
A századfordulón végre pozitív fordulat következett. A
szegedi kiállításon járt Perepatits Ferenc kántortanító, és onnan tápéi
szatyrokat hozott mintának a bősárkányi gyékényszövőknek. Sikerült is
elterjesztenie az új formákat, és ezzel megújítania a bősárkányi gyékényező
háziipart
.A falu névjegye a gyékényszövés.
1937-ben aztán megalakult a Háziipari Szövetkezet a falubeli
értelmiségiek kezdeményezésére, hogy segítsék a szatyorkészítők termékeinek
jobb áron való eladását. Addig ugyanis a falu zsidó kereskedői vásárolták
fel azokat, de csak ún. „jancsibankóval” fizettek, amit a saját boltjukban
vásároltattak le. A község 1940-ben érte el első lakosságcsúcsát: 2400 lélek
lakott a faluban.
Az egyházközség el is határozta a következő évben a templom
bővítését, amelyhez még az egykori kegyúr, Esterházy Pál is hozzájárult.
Minderről a falu hangulatos Múzeumában megbizonyosodhat az utazó.
Aki pedig a természetben szeretne pihenni, annak a község Horgásztava nyújthat kellemes kikapcsolódást.
Minderről a falu hangulatos Múzeumában megbizonyosodhat az utazó.
Aki pedig a természetben szeretne pihenni, annak a község Horgásztava nyújthat kellemes kikapcsolódást.
Szent Flórián (240. körül – 304. május 4.) a római légióban századosként szolgált. A 3. század
második felében élt, ekkor vette fel a keresztény hitet. A kor viszonylag békésen
telt, Flórián békésen vett búcsút a hadseregtől.
Diocletianus
császár uralma alatt, 303-ban újra kitört az keresztényüldözés.
Amikor Flórián tudomást szerzett arról, hogy az Enns-parti Laureacumban (ma: Lorch an der Enns)
fogságba ejtettek 40 keresztényt, a foglyok segítségére sietett. A városba
érkezés előtt nyíltan megvallotta keresztény mivoltát, ezért elfogták és
bíróság elé állították. Egykori katonatársai vitték a bíró elé. Büntetésként megbotozták, majd
arra ítélték, hogy kővel a nyakában az Enns-be dobják. Az
ítéletet 304.
május 4-én
hajtották végre: az Enns hídjáról taszították le Flóriánt.Holttestét egy Valéria nevű özvegy temette el. Sírja felett templomot építettek, amelyet a bencések, majd a lateráni kanonok gondozott. Sírja körül mára híres kegyhely épült ki. Tisztelete főként Bajorországban, Ausztriában és Lengyelországban terjedt el. Árvizek és tűzvészek ellen védő szent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése