2016. szeptember 27., kedd

Csodaszép Magyarország 177. Győrújbarát

Evangélikus templom


Győrújbarát

Gyermek és ifjúsági tábor

Magyarország északnyugati részén, Győrtől 8 km-re, a Sokorói-dombság és a Kisalföld találkozásánál helyezkedik el. Győrtől délre, a Sokorói-dombvidék Ravazd-Csanaki vonulatának északi végén helyezkedik el.
Elsősorban autós turisták számára ajánlható.
A megyeszékhelyről a sűrű autóbuszjáratok révén ugyancsak könnyű ide jutni.
Közvetlenül szomszédos települések Győr-Ménfőcsanak és Nyúl, amelyekkel egybeépült településláncot alkot.
A domboldalak mikroklímája kiválóan alkalmas szőlő- és gyümölcstermesztésre.
Az erdő közelsége egyúttal a vadállomány gyakori belterületi „látogatását” is jelenti. Madárvilág nagy fajgazdaságban képviselteti magát. Itt található a Dunántúl egyik legjelentősebb, védelem alá helyezett gyurgyalag telepe. 
Francia-kő kilátó

Közeli hangulatos kirándulóhelyek a Lila-hegy (300 m), a Francia-kő (234 m), a Rákóczy-fa (183 m), a Várkő (278 m).
A környék vonzerejét csak növeli, hogy minden irányba kedvező kilátást biztosít a győri medencére.

 








Az első írásos emlékek (13. század) az ide tartozó falvak és hegyek együttesét Barath néven említik.
Településrészei: Kisbarátfalu, Kisbaráthegy, Nagybarátfalu, Nagybaráthegy.
A község ősidők óta lakott hely volt, amit a Kisbarát határában talált Hallstatt-korabeli tokos véső és a neolitikumból származó szintén itt talált kézi eszközök tanúsítanak. Későbbi korok bizonyítékait a Győrt elkerülő autópálya építését megelőző régészeti feltárások során találták meg.

Látnivalók

Római katolikus templom

 

Kisbaráti római katolikus templom - az 1700-as évek első felében épült barokk stílusban. Templomkertjét temetkezési helynek is használják, ezzel egyedülálló ezen a vidéken.
Nagybaráti római katolikus templom - mintegy 200 éves, főoltára és szószéke eredeti, mellékoltárai Győrből, a ferencesek templomából kerültek ide a rend feloszlatását követően.
Evangélikus templom - 1786-1787-ben építették késő barokk stílusban, tornyát a 20. században emelték.

 
Kossuth mellszobra





Kisbaráti és nagybaráti világháborús emlékművek
Tájház
Harangláb
A Francia-kő kilátó, tőle jobbra a turista elődök tiszteletére, 1997-ben állított kopjafa.
Kossuth Lajos mellszobra
II. Rákóczi Ferenc szobra a Faluház előtt

 

 
II. Rákóczi Ferenc szobra



A Csobolyó néptáncegyüttes Rábaközi faragással díszített kapuja a Dr. Timaffy László Művelődési Otthon és Faluházzal szemben.

 
Csobolyó  "cseperedők"










Gyermek és Ifjúsági tábor

Felújított harangláb




















Még nem látom a nevemet a falu díszpolgárai között, pedig….
10 éven keresztül tanácstag voltam. Intéztem a körzet ügyes-bajos dolgait.
Három utca egy néven szerepelt, amíg nem kértem a módosítást.
1985-ben (Takács Géza bácsi után)  egy hajszál híján tanácselnök lettem.
Az utolsó pillanatban léptem vissza. (Már ezért díszpolgárságot érdemelnék)
Ha én lettem volna a tanácselnök, ma a Győrújbarátiak vonattal utazhatnának a Balatonra.  A Községrendezési tervben szerepelt, hogy Kismegyerről  Baráti felé vezettetjük a vasutat, így közvetlenül utazhattunk volna az ország legszebb vasútvonalán.
Persze én lettem volna az állomásfőnök.
Régi szép idők!  Rajtam kívül erre már senki nem emlékezik!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése